HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Akkor játssz a Pit Stoppal, ne a GTA IV-gyel!

2010.03.04. 10:49 Stöki

Van ez a gyakran hangoztatott marhaság, hogy ma már nincsenek jó játékok, bezzeg a Wizard of Wor (vagy ahogy kazettás körökben ismert volt, Dungeon) meg a Monkey Island, akkor még tudtak játékokat csinálni, ma senkiháziak kezében van a játékszakma. Ezt a mantrát Hancu viccből bedobta ennek a posztnak a végére, de elszomorítóan komoly kommentek is jöttek rá. Tegyünk akkor rendet.

Egy. A régi játékok között tényleg voltak felejthetetlen darabok. Beszarás volt, amikor először jutottam el az Impossible Mission végére, vagy amikor végre megtaláltam a Toonstruckban azokat a rohadt csillagokat. Ezek a játékok nagyon jók voltak a saját korukban. Nem most. És az, hogy régen voltak nagyon jó játékok, nem zárja ki, hogy ma is legyenek. Aki tényleg azt gondolja, hogy a Pit Stop jobb, mint a GTA IV, az utoljára 25 éve játszott a Pit Stoppal. Mert ha most kipróbálná, nem mondana ilyet. Aki pedig általában mondja azt, hogy régen még tudtak játékot csinálni, ma viszont nem, azt legszívesebben leszíjaznám a C64-es Fighter Bomber (született Strike Aces, annak idején a platform legjobb szimulátora volt) utántöltős, kazettás verziója elé, aztán amikor hosszas fejállítgatás után végre beszenvedi a játékot a gép memóriájába, nagyokat röhögnék azon, hogy emberünk felszállni sem bír a Quickshot II mikrokapcsolós (nem analóg!) joystickkel.

Kettő. A nosztalgia tök jó dolog, de torzítja a valóságot. (Mondom ezt úgy, hogy nálam nagyobb retrojátéksznob nincs az Index szerkesztőségében, a PC Guruban pedig nosztalgiarovatot vezetek.) Ezt orvosok is felismerték, a 17-18. században például betegségnek gondolták a túlzott nosztalgiázást, sőt néhol még száz éve is pszichiátriai betegségként kezelték. Aztán különválasztották a nosztalgiázást mint kóros pszichés tünetet és mint normális lelki jelenséget, és mostanában egyre inkább pozitív hatásaira hívják fel a figyelmet. Egyre több kísérlet igazolja, hogy a nosztalgiázásnak akár kedvező terápiás hatása is lehet, növeli az önbecsülést, határozottságot. A pszichológusok szerint a jelenség egyik fontos szerepe, hogy kapcsolatot teremt múltbeli és jelenlegi énünk között, így fenntartja a folyamatosság érzését, nagyobb jelentőséget tulajdoníthatunk az életünknek. Egy régi játék is előidézheti ezt az élményt, és ilyen élmény hatására könnyen mond az ember olyat, hogy a Dragon Age: Origins sehol sincs a Lands of Lore-hoz képest. De próbálja csak ki ugyanez az ember egymás után a Dragon Age-et, majd a Lands of Lore-t, csúnyán meglepődik majd.

Három. A játékipar – meg általában a számítástechnika – fejlődése olyan technikai újdonságokat (és ezzel új műfajokat) hozott, amik mögött messze elmaradnak a régi játékok. Ami természetes jelenség, és éppen ezért roppant nevetséges, ha valaki ezt nem akarja belátni. Mondjunk már egy nem karaktergrafikás MMO-t a nyolcvanas évekből! Vagy egy bármilyen FPS-t húsz évvel ezelőttről! Vagy egy mozgásérzékelős sportjátékot C64-re. Na ugye.

Négy. A játékipar mindenféle problémákkal küszködik, és az egyik jellemző gond eredetiség hiánya, ez tény. A Bioshock 2 szinte ugyanolyan, mint az elődje, a Mass Effect 2 sem változott sokat, és egyébként is, szinte csak folytatásokat adnak ki a nagy kiadók. De egyrészt azért minden évben van egy-két úttörő a nagy nevek között (tavaly a Brütal Legend volt a legemlékezetesebb), másrészt ma már nem csak a nagy kiadók kínálatából áll a játékpiac. Ott a Steam, az XBLA meg mindenféle online értékesítési csatorna, tele független kiadók kisebb-nagyobb játékaival. World of Goo, Planets vs. Zombies, Braid – körül vagyunk véve jobbnál jobb játékokkal, csak ki kell nyújtanunk értük a kezünket. És akkor még nem is beszéltem a flashjátékokról, vagy ha már mindenképpen a régi játékélményre vágyunk, a különféle rajongói és hivatalos remake-ekről (legutóbb a Monkey Island új verziója hagyott bennem mély nyomot). Aki követni akarja a játékvilág történéseit, annak nyitottnak kell lennie.

Szóval hagyjuk ezt a marhaságot, hogy kár, hogy a régi jó játékokból nem maradt semmi, és néhány szép emlék ne gátoljon meg bennünket abban, hogy esélyt adunk a mostani játékoknak is. Különben húsz év múlva nem siránkozhatunk azon, hogy milyen szutykok a mai játékok, bezzeg az Assassin’s Creed 2, akkor még tudtak játékokat csinálni.

213 komment

Címkék: retro megmondás

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr91808139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hancu 2010.03.04. 15:21:26

@norbert79: Tehát igen, korszakalkotó, tehát igen, igazam volt, tehát nem, semmi értelme nem volt belekötnöd a mondandómba. Jól látom?

A focis hasonlatod meg így két szmájlival is annyira rossz trollkodási kísérlet egy videojátékos blogon, hogy inkább én is csak szmájlikkal válaszolok: :)))

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2010.03.04. 15:21:29

@Imiface: szerintem azert az elite meg mindig mindent ver

norbert79 2010.03.04. 15:24:52

@hancu: Imádom, amikor valaki mindenképp ön-igazolja magát. Tudod mit? Vedd annak, aminek akarod. :)

hancu 2010.03.04. 15:25:09

@Muad\\\'Dib: Ez így van, és a Pirates tök jó példa rá. De én azért csak megvettek (khm, oké, megkaptam ajándékba, CE kiadás Sid Meier autogrammal, hogy dicsekedjek is kicsit :)) a felújított verziót, és ezerszer inkább játszom azzal, mint a régivel emulátor alól, még ha játéktechnikailag 95%-ban meg is egyezik a kettő.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.03.04. 15:26:18

@blackdogone: De becsípődött neked az a kritika. :)

Diopapa_sok 2010.03.04. 15:29:52

GTA4-nek meg a Pit Stopnak mi köze egymáshoz? Tök más a kettő. Viszont a GTA3:SA-ban sztem jóval több volt a content/lehetőség mint a GTA4-ben. A játékok egyszerűsödnek sajna (tisztelet a kivételnek)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.03.04. 15:32:51

Én csak azt tenném hozzá, hogy sajnos, manapság a játékok zöme a grafikát helyezi előtérbe (régen erre nem nagyon volt lehetőség) és sokszor azt hiszik, hogy kompenzálja az ötlet hiányát. Illetve azt sérelmezem, hogy nagyon profitorientált a játékipar, ezért inkább a populárisabb irányokat nyomják (pl. System Shock, zseniális volt, de nem elég sikeres). Ha valakinek az ízlése nem elég mainstream az ma nehezebben találja meg a számítását (pl. Deus mekkora ötlet, de sehol hasonló sem), vagy csak jobban feltűnik.

aljaskuszobab 2010.03.04. 15:34:57

@Diopapa_sok: a játékok tényleg egyszerűsödnek (sajnos), de szerintem a GTA3:SA tipikusan sokat markol keveset fog játék volt. hatalmas terület, rengeteg lehetőség, de ez már szinte ártott az élménynek. a városok nem voltak elég jól kidolgozva, egy várost nem ismertél meg eléggé ahhoz, hogy otthonosan mozogj benne, senkinek sem volt kedve egy idő után a gyúráshoz, az öltözködés nyűgös volt, stb.

a GTA sorozat legjobb része szerintem a mai napig a vice city. aztán a GTA4 és utána a SA.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.03.04. 15:35:01

@Serio: "Az a kijelentés, hogy a régi játékok ma már nem jók, szimplán nem igaz." - ezt így kategorikusan nem is jelentettem ki.

mindenki: Igen, kicsit sarkítottam a cikket, hogy a régi játékok egy olyan oldalát hangsúlyozzam, amit általában nem szoktak látni a rózsaszín felhőben nosztalgiázó gamerek, egyszersmind provokáljam kicsit a t. kommunát. Működött, teljesen értelmes gondolatok jelennek meg a kommentekben, köszi mindenkinek. Egyébként én is elő-előveszek egy-két régi kedvencet, akár 20-25 éves cuccokat is. De azt nem gondolom, hogy egy Last Ninja egy ligában játszik egy Bioshockkal (és vica versa, attól, hogy a Bioschock szuper játék, nem lesz visszamenőleg szar a Last Ninja, annak idején az volt a szuper játék).

deflorator 2010.03.04. 15:36:43

Manapság szerintem sokkal pénz és időigényesebb egy játék fejlesztése mint 10 vagy több évvel ezelőtt. Több a kihívás és hosszabb távra kell tervezni (lassabban készül a játék), ezért nagyon könnyű helytelenül megválasztani a játék scope-ját.
Ennek az eredménye, hogy egyes játékok esetében végül az idő- és pénzhiány miatt mindent alárendelnek a grafikának (az újságokban és a reklámokban ez az ami látszik, ez adja el a játékot), a történet vagy az esetleges játékbeli fejlődés feláldozódik.
Tipikus példa erre az Age of Conan, de mmorpg-k esetén rengeteg példa van a scope helytelen megválasztására, lévén, hogy mmorpg-t a legnehezebb fejleszteni.

Veder1 2010.03.04. 15:36:55

Én egy jó kis 2d-s Heroes vagy Ufo folytatást szeretnék, mert a hivatalosakhoz már erőmű kell (legalábbis nem netbook, vagy alsókategóriás laptop). Remélem a flashjátékok fejlődni fognak annyira, hogy ilyeneket is kihoznak...

Muad\\\'Dib 2010.03.04. 15:37:27

@hancu:
Nincs is gond a felújított verziókkal. Viszont, ha egy ilyennek nagy sikere van, az pont azt mutatja, hogy ok emberek újat nem tudunk ilyen minőségben alkotni, újítsuk fel a régit.
Persze rengeteg új játékból is van korszakalkotó, valamint zseniális, nekem pl. a Dragon Age és a Mass Effect is ide tartozik. Igaz a Bioware pont az a gárda, aki nagyon is büszke a kreatív csapatára, akik a történeteket kiagyalják és ez meg is látszik a játékaikon, hogy nem sokadlagos dolognak tartják a fejlesztésnél.

Átvitel honvéd 2010.03.04. 15:38:59

Háááát... :-)

A post nem rossz. Tul.képp igaza van.

Azért itt is nagy a szórás.

Én most is szívesen leülök DOC-ozni, Street Rod-ozni, vagy a még régebbi, nem C64-es hanem Plus/4-es játékokkal játszani... Icicle Works, Tutti Frutti, Bongo stb. -- de szigorúan csak vason és tévén... :-D DOC-nal pl. kizárólag 64-en vagyok hajlandó játszani, a kép/hang/overall annyival jobb az amigás v. más verzióknál.

Vagy nem rég kedvem támadt végigjátszani a Monkey Island-et. Amigán... ;-))) ...Vagy tavaly a kezembe akadt egy Shoot'em Up Atarira (Lethal Xcess). Nagyon dögös, különösen, hogy a gépben eredendően nincs blitter, meg egyebek. Azzal is elvoltam egy darabig.

...Van valami sajátos hangulatuk. Függetlenül a technikai korlátaiktól. Hogy mitől, azt nem tudom megmondani. ...Hogy attól, hogy régen sokat játszottam velük, az csak félig igaz. Amigám a klasszikus időkben pl. nem volt, Monkey-t már PC-n játszottam először. Nem volt talán annyira "ipari"?... A Lethalt pl. összesen vagy négyen fejlesztették (de a Monkey-t "hajtó" Scumm engine-t sem többen, ahogy tudom... a játékot persze már többen)...

PC-n valahol a Porsche Unleashed-nél akadtam meg. Igaz, újabban alig játszom. Mármint kurrens stuffokkal. Ha akarnék, valszeg vennék egy Xbox-ot v. PS3-at.

monduku 2010.03.04. 15:40:39

Amúgy az miért van kizárva, hogy a játékipar hajnalán nagyobb mennyiségben születtek maradandó játékötletek egyszerűen azért, mert akkor még egy sem volt?

A sakk is meg a focilabda is régi játék, aztán mégis nyomják egy páran. Miért ne lehetne ugyanilyen időtlen élmény néhány klasszikus játék?
(Most én is sarkítottam, de a lényeg talán érthető.)

Eastbay1 2010.03.04. 15:41:11

@Stöki:
Basszus Stöki, pont a Brütal Legend a legrosszabb példa. Egyrészt nincs PC-re, csak ezért meg nem veszek Xboxot vagy mit, pedig szívesen játszanék vele. Másrészt ki készítette? Tim Schafer, az a fickó akinek a játékaival példálóznak a retrofanok.
Ötlet kell elsősorban, ez a lényeg. A szebb grafika meg csak a hab a tortán, bár sokszot haza is vágja a játékot (Civ pl.). A sorozatokon meg csak könnyű pénz jelentenek a kiadóknak.

hancu 2010.03.04. 15:41:34

@norbert79:

- blablabla a korszakalkotó GTA3 blablabla
- a gta 3 nem is korszakalkotó, mert a mafia az
- de hát a gta egy évvel előbb jelent meg
- na jó, de csak azért lehet korszakalkotó, mert előbb jelent meg!
- tehát valóban a gta a korszakalkotó, ahogy én mondtam
- milyen undorító ez a kényszeres önigazolás...

ha a monty python még létezne, sírva könyörögne a jogokért ;)

regression 2010.03.04. 15:42:27

@hancu: A hangulatról amit írsz az egyáltalán nem igaz. Mondhatni hamis. A mai játékok többsége a hangulaton a grafikát érti meg a szkriptelt eseményeket. Igen, fontos a grafika, sokat tesz az alaphangulathoz, de nem az a legfontosabb. Tökéletes ellenpéldák a teljesen szöveges "interaktív novellák" ahol csak és kizárólag a sztori felelős a hangulatért.

Azt szeretném, ha a hatalmas fejlesztőgárdák tagjainak többésge nem az n+1-dik textúrán dolgozna, hanem az n+1-dik NPC dialógusán, személyiségén, vagy az n+1-dik miniküldetésen, stb.

És személy szerint nem kérek a "cinematic trailer" és átvezető renderelt cuccokból, nem kívánok érte fizetni. Inkább legyen kettővel több játékórám.

Magon_ 2010.03.04. 15:44:58

@bad_rock: Nem érted, mit akarok mondani. Az, hogy a FF VII klasszikus volt és bizonyos tekintetben nehezen vagy egyáltalán nem lehet felülmúlni, ez ok. (Persze ebbe is simán bele lehetne kötni, hiába nálam is toplistás game, azért túl van hype-olva. De mindegy.) Amire rá akartam világítani csak annyi, hogy nem jó alátámasztás arra, hogy 'ma már nincsenek igazán jó jrpg-k' felhozni az IU-t, mert ez pont olyan lenne, hogyha felhoznám, hogy nahát 97-ben volt egy Grandia és 2008-ban meg egy Lost Odyssey, látszik, hogy jófelé halad a világ. Nem fair, mert a Grandia már akkoris olyan 'hát, jó' kategóriás volt, a LO meg már csak az alkotók miatt is kultgame lett. Emeljük ki péel az FF VII óta eltelt időszakból péel a Xenosaga-kat, vagy a Shadow Hearts-okat, vagy a Nocturne-t, stb. A műfaj azóta is kitermelt igen frankó darabokat, és ezen nem változtat semmit, hogy mellette nyilván volt jópár nem igazán eltalált cucc is.
(Ettől függetlenül a jrpg egy speciális eset manapság, tekintve, hogy erőteljesen haldoklik szegényke, mert igazán megújulni képtelen És ezt nem is én mondom elsősorban, hanem maga a Square.)

labi 2010.03.04. 15:45:30

Hát nemtom, de nekem is egyre többször indul a dosbox a gépemen...
Masters of Magic gonosz varázslatokkal szopatva az ellent... hát az süti és gyakran előszedegetem.

Fallout2 meg valahogy nem tudom megunni, mindig ki tudok találni valami új agybeteg karaktert, és számtalan végigjátszás után is találok benne új dolgokat.

Az újabb csilivili "sikerek" meg ott rohadnak a polcon. :)

IncubusLOL · http://www.ofpww2mp.webs.com 2010.03.04. 15:48:47

@József István: omg a Plus4-es gémek... azt hittem ezekre már senki sem eméxik... Icicle Works, Tutti Frutti.
Fiúkolesz, rendszerváltás előtti idő (bazi öreg vagyok ezvan), az éjszakás tanerő Tutti Frutti fan volt mi meg max hangerőre toltuk fel a TV-t a számítógépteremben (terem... LOL 1 db VIC20 és egy Plus4-es) éjjel fél 2-kor mindenki TuttFruttira ébredt. Még bajnokságot is rendeztünk belőle. Joystickölő idők... Vissza, vissza, vissza...

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.03.04. 15:49:41

@Eastbay1:
"Egyrészt nincs PC-re"
- Ez nem érv, a pc-s piac nagyon pici, csak nálunk tűnik úgy, hogy az a fő platform (és nálunk is egyre inkább visszaszorul)

"Tim Schafer, az a fickó akinek a játékaival példálóznak a retrofanok."
- És ez miért zárja ki azt, amit írtam? Schafer éppen hogy remek példa, mert képes volt mindig megújulni, és a piac aktuális igényei szerinti játékot készíteni, tele ötletekkel. 1990-ben is és 2009-ben is. (Más kérdés, hogy a népnek nem ez kell, hanem az ezredik FIFA lesz üzletileg sikeres.)

regression 2010.03.04. 15:49:44

Egyébként meg teljesen mindegy, hogy igazunk van-e a nosztalgiával, vagy sem, hiszen mielőttünk gyakorlatilag nem volt játékipar, szóval van a mi generációnk, meg a nálunk fiatalabbak.

Mivel mi most vagyunk keresőképes korban, mi már leemeljük a boxot a polcról és nem a torrenthez nyúlunk automatikusan, szal talán valamennyire figyelhetnének a mi játékigényeinkre is...

hancu 2010.03.04. 15:50:46

@regression: Na tessék, kellett nekem Monty Pythont emlegetni. :) Leírom, hogy a hangulat megfoghatatlan és tök szubjektív dolog, erre te megmagyarázod, hogy márpedig nem, és a hangulat az ettől van, attól meg nincs. Erre sajnos már nincs ellenérvem. :)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.03.04. 15:53:24

@hancu:
A hangulat az agyban alakul ki és az kell hozzá, hogy bele tudd élni magad. Ehhez valakinek elég, ha élethű, amit lát. Nekem pl. nem. Nekem megismerhető ok-okozati összefüggések is kellenek, hogy a világ tovább tudjon élni a fejemben...

hancu 2010.03.04. 15:55:06

@Lord_Valdez: Pontosan! Kicsit szebben fogalmaztad meg azt, amit én is mondtam: tök szubjektív dolog.

regression 2010.03.04. 15:55:25

@hancu: Hát, mivel hardcore szerepjátékos vagyok, van fogalmam róla mit jelent a hangulat. A te szemléleted az, hogy a hangulat megítélhetetlen, tehát ne hivatkozzon rá senki. Ennyi erővel minden szubjektív, és akkor ki a fasz vagy ahhoz, hogy a mi nosztalgiánkat kritizálod, nemde? Hiszen akkor mindenkinek igaza van, ugye?

Az én véleményem, hogy vannak egyértelműen szar hangulatú és egyértelműen hangulatos játékok.

És igen, képzeld, a hangulat rohadt sokat múlik azon, mennyi munkát tesz bele a készítő.

Nincs ellenérved? Gondolom mert nincs igazad.

aachi2 2010.03.04. 16:02:14

@Muad\\\'Dib:

"A ZX-Spectrum, C64 időben meglehetősen nehéz volt egy játékot a látvánnyal "eladni" "

fényévnyi különbségek vannak. a legelső játékok c64en az atari 2600re emlékeztetnek, a 90es évek elejének legjobbjai pedig már az amigára hajaznak.

blacklord 2010.03.04. 16:03:33

Kéne egy listát összedobni ezen a blogon az all-time, rendszer- és műfajfüggő kedvenc játékok közül. Nálam elég hosszú lenne :-) .
A teljesség igénye nélkül:

International Karate 1-2
Last Ninja 1-3
F-14 Tomcat (C64)
GI Joe
Olimpiák (téli, nyári, world, stb)
Impossible Mission 1-2 (Stay a while, stay... foreveeeeeer!!! :-))) )
Lode Runner
Boulder Dash

Pirates!
Prince of Persia
Another World
Flashback
The Lost Vikings

Dune 1, 2, 2000
Warcraft 1, 3 (a kettő rajzoltságát utáltam valahogy)
Starcraft
X-Wing
Tie Fighter
X-Wing Alliance
Full Throttle
The Dig
Sam & Max
Mafia
X-Com: UFO Enemy Unknown (folytatás kevésbé)

Heroes of Might and Magic 2&3 (1-el nem játszottam, 4 nem tetszett)
Half-Life 1-2
Halo (2-3, ODST mind kimaradt eddig)
Wolfenstein (+Spear of Destiny, de az uj se lett rossz, a 3D marmint)
Doom
Splinter Cell sorozat
Street Fighter 2
Mortal Kombat 1-3

Metroid Prime 3 (Wii-n, már izzítok is az 1-2-re :-) )

Na jó, itt abba is hagyom, még akarok mást is csinálni ma délután...

Eastbay1 2010.03.04. 16:04:46

@Stöki: A második pontban egyetértünk. Az elsőhöz meg te jobban értesz:)

hancu 2010.03.04. 16:07:39

@regression: Úgy gondolom, hogy a hangulat tipikusan olyan dolog, mint hogy egy nő kinek tetszik és kinek nem. Vannak szélsőséges példák, mondjuk Sophie Marceau a férfiak 99,999%-a szerint szebb, mint Csala Zsuzsa. De úgy egyébként elég nehezen megfogalmazható a dolog. Ezzel azt hiszem, nagyjából egyetérthetünk. Átfordítva a mi témánkra: tök felesleges azzal revolverezni, hogy márpedig szerintem a Fallout 2-nek volt fasza hangulata, és hülye az, aki szerint meg a Fallout 3-nak.

Én azt a fajta nosztalgiát kritizálom, ami szerint pusztán az a tény, hogy egy játék X éves, automatikusan a maiak fölé emeli. Sőt, leginkább azt kritizálom, aki lenézi azokat, akik ma úgy vannak a mai játékokkal, mint X éve ő volt az X éves játékokkal.

monduku 2010.03.04. 16:11:48

Szemét bloggazdák, csak röhögtök az olvasóitokon!

bldo 2010.03.04. 16:12:19

@Stöki: Soha nem leszek már egészséges ember miatta... :)

aachi2 2010.03.04. 16:14:41

@hancu: azon hogy kinek melyik játék hangulata jön be valóban értelmetlen vitatozni (legyen régi vagy új) de szerintem el kell fogadnod, hogy van akinek ez van akinek meg az tetszik jobban. nem azért mondja hogy legyőzzön a vitában, hanem mert úgy gondolja. játékokról vitázni meg eleve értelmetlen ugyanúgy mint hangularól.

valahogy a hangulatról nekem ez a game jutott eszembe egyből, talán ismered:

www.youtube.com/watch?v=5jDHOrMMVH4

regression 2010.03.04. 16:16:39

@hancu: Ok, akkor felteszem a kérdést, szerinted ha az X erőforrás helyett X-Z-t fordítatnának a grafikára és Z-t a történetre, karakterekre, interakciókra, stb, akkor jobb játékot kapnánk-e vagy sem?

Értem mit kritizálsz, régen is volt sok szar, és most is van pár jó játék, de általános tendencia, hogy a látvány felülír minden más szempontot -- ez rettentően frusztráló. Legyen jó a grafika, de ne az legyen már a szent grál.

aachi2 2010.03.04. 16:18:00

(a dunere gondoltam a sok közül:)

Tyl3r 2010.03.04. 16:26:09

@Magon_: hogyne ertenem. Az Infinite Undiscovery csak egy kiragadott pelda volt, de egy Lost Odyssey-t vagy egy Final Fantasy XIII-at nyugodtan oda lehet tenni a Final Fantasy VII melle, ez utobbi ugyanis a felsorolt szempontokat osszesitve meg ma is versenykepes darabnak szamit. Reszleteiben felulmulhato, persze (van nala szebb, jobb, modernebb harcrendszerrel, esetleg tartalmasabb tortenettel megaldott anyag), de egeszeben veve - es a tartalmat tekintve - nincs parja; pont a korkovetelmenyekbol fakado fejlesztesi nehezsegek miatt nehezen meghaladhato.

OFF: egyebkent nem csodalom, hogy a Square Enix szerint valsagban van a jRPG, mint stilus, ugyanis epkezlab darabbal nem rukkoltak elo az utobbi idoben - leszamitva a DS-re keszitett Dragon Quest remake-hullamot, de az felig multidezes -, ugyanakkor az Atlustol erkeznek minosegi darabok, amik mindezt megcafoljak. A Persona 4 peldaul minden szempontbol jobb, mint az elso resz. A Shin Megami Tensei-sorozat egyebkent is teljesen rendben van - atuto cimek ritkan kerulnek ki kozuluk, de egy minosegi standardet tartanak.

Szoval vilagos a mondanivalod, csak az nem cafolja a (hipo?)tezisemet (miszerint ez nem nosztalgia, hanem hianypotlas), meg akkor sem, ha az adott cimeket felcsereljuk.

Lasombra 2010.03.04. 16:34:27

ejnye, emberek, már itt is a vita?
a nosztalgia jó dolog, kár azon kardozni, hogy mi teszi azzá. hogy most fiatalabbak voltunk-e (ja), jobb volt a játék hangulata (néha), több volt a korszakalkotó újdonság (naná), nem volt csilivili gfx, ezért csak a jó játékmenettel lehetett labdába rúgni (stimmt), talán még a játékzenék is jobbak voltak (Rob Hubbard FTW :D).
De kit érdekel, mi az oka? Jó volt, és kész.

Ma is vannak jó gamék. Pl az MMO(RPG)-ért, mint "új" műfajért hálás vagyok. Még a sok powergamer, spammer, farmer, vérpisti és egyéb nemkívánatos hozadékkal együtt is.

Végül egy kis nosztalgia. Belegondolni sem merek, mennyi időm van ezekben!!! :)
www.youtube.com/watch?v=eY2gK1MPgh8

Tyl3r 2010.03.04. 16:36:31

@Stöki: olyan regi jatekokat is eloveszel, amik neked annak idejen kimaradtak? Csak mert az irasbol nagyon az sut, hogy szerinted az ezekkel valo idotoltes egyetlen taptalaja a nosztalgia lehet, nem pedig az idotallo modon megtervezett jatek elvezete.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.03.04. 16:36:35

150 komment után azért már megkérdezem: volna igény a blogon egy régijáték-rovatra?

Magon_ 2010.03.04. 16:37:46

@bad_rock: Hámá' hogy a fenébe ne nosztalgia lenne, ha pont te magad hozod a példákat, hogy vannak ma is jók? :D Akkor lenne hiánypótló, ha ma már nem lennének jók, nem? :)

shua55 2010.03.04. 16:38:00

Hancu: igazából a régi vs. rossz játék vitában elég ránézni egy-egy újabb sikerjátékra. Lineáris pályák és történetvezetés, gyakorlatilag nulla döntési szabadsággal, scriptelt ellenfelek és események, rövid játékidő. Cserébe néha tényleg szépek.

Teljesen objektívan ki lehet jelenteni, hogy visszafejlődtek a számítógépes játékok, mivel egy sokkal szélesebb réteget próbálnak megcélozni, akinek nincs türelme kitanulni egy játékot, hanem azonnali sikerélményre vágyik, minimális szellemi megterhelés mellett. És ez ugyanúgy igaz az fps-ekre, mint az rpg-kre, míg nagyon sok műfaj egyszerűen kihalt, mivel nem felel meg ezeknek az elvárásoknak.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.03.04. 16:39:32

@bad_rock: volt már rá példa, de csak azért, mert cikkhez kellett. De persze nem a nosztalgia a mindent magyarázó ultimate indok, csak én ezt emeltem ki.

rbatty 2010.03.04. 16:41:01

@Stöki: igen, én nagyon szeretném, ha lenne.

előre is köszi

Tyl3r 2010.03.04. 16:49:50

@Magon_: nem. Egy Persona 4, barmilyen jo is legyen, nem kepes egy Final Fantasy VII-et helyettesiteni, mert mas szempontbol kiemelkedo. Elobbinel a sztori es a prezentacio bravuros, az utobbi pedig a tartalom es a kivitelezes egysegesen magas szinvonala miatt erdemel pirospontot. Amire te gondolsz, az a finom maracuja helyettesitese a ledus naranccsal - gyumolcsnek mindketto gyumolcs, a minosegukkel sincs baj, de megsem ugyanaz a mufaj... :)

Hogy nem nosztalgiarol van szo, azt az bizonyitja, hogy a fentebb emlitett Chrono Triggert peldaul joval a megjelenese utan jatszottam vegig (talan 2003-ban? mar nem emlekszem), addigra pedig mar tul voltam nehany PS2-es szerepjatekon is, megis erezhetoen tartalmasabb volt azoknal.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.03.04. 16:59:52

@Stöki:
Igen, bár én nagyon ritka olvasó vagyok.

Magon_ 2010.03.04. 17:04:05

@bad_rock: Keverednek itten a dolgok, az egy dolog, hogy bizony vannak PS2-n olyan game-k, amik max technikailag emelkednek a CT fölé, tartalomban csúfosan lemaradnak, de olyanokat te is említettél, amik ugyanolyan színvonalasak, ha eltekintünk a technikai kivitelezéstől. Innentől kezdve, nyilván nem várható el, hogy aki szeretne mondjuk egy jó jrpg-vel játszani, az ugorjon neki a CT-nek, ha egyszerűen technikailag van jobb nála. Az természetesen igaz, hogy ha valaki igazi rajongója egy műfajnak, akkor nem hagyhatja ki a CT-t, mert abból nincs másik, de ez még nem érv. :)

rbatty 2010.03.04. 17:09:24

@Magon_: Bocsi a közbeszólásért, de azt hiszem valamit elmond, hogy a Chrono Triggert DSre változatlan grafikával adták ki, az FF4-et meg feljavítva.

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.03.04. 17:09:44

@Stöki: behúzhatsz az igen mellé még egy strigulát. Akár játékajánló is lehetne mondjuk úgy, hogy olyan régi játékokat amik mondjuk mennek xp alatt is.

Tyl3r 2010.03.04. 17:27:31

@Magon_: ha valaki a velemenyemet kerdezi, hogy mit erdemes megvenni X konzolra, akkor rakerdezek a szempontjaira. Ha a sztorit tartja fontosnak, akkor azt mondom, tegyen egy probat a Persona 4-gyel; ha a bejarhato terulet merete es a grindeles erdekli, akkor a White Knight Chronicles-hez iranyitom; ha technikai tokeletessegre faj a foga, akkor a Final Fantasy XIII-at neki talaltak ki; ha a rugalmasan alakithato tortenet a szive csucske, a Mass Effect 2 lesz az o jateka. Ha mindezek optimalis egyuttallasara kivancsi, akkor Final Fantasy VII. Clear? :)

A Chrono Trigger ugyanez: senkitol nem "varom el", hogy jatsszon vele, de azt tudom, hogy en azert veszem elo meg ma is, mert tetszik a vilaga, a sztorija, Yasunori Mitsuda zeneje telitatalat, szeretnivalok a karakterek, okos a harcrendszer, es a befejezes is dinamikusan, sokfelekeppen alakithato. Reszleteiben ezek megvannak mashol is, de ha egyszerre szeretnem elvezni, akkor - szamomra - nem marad sok mas valasztas. Ha pedig igen, az is biztos az elozo evezred szulotte lesz... ;)

Tyl3r 2010.03.04. 17:29:36

@szzsömi: persze, azt, hogy a Square Enix lusta, mint a tetu, de a penzt azt szeretik - a SNES-es RPG-ket tobbnyire GBA-ra portolva dobtak ujra piacra, de annak a Chrono Trigger ujrakiadasa idejen mar hanyatloban volt a csillaga.

sourcerror 2010.03.04. 17:34:13

Lost Vikings? Lode runner?
Ezeknek van ma alternatívája?

sourcerror 2010.03.04. 17:36:33

@regression: De akkor a játlékújságíró egyből ráfogja, hogy 10 évvel ezelőtti grafika, és ez mekkora gáz már.

blacklord 2010.03.04. 17:40:00

@sourcerror: Lost Vikingshez eléggé hasonló Flash játék a Primary (Armor Games), bár hangulatban hangyányit gyengébb.
Lode Runnerhoz hasonlót se láttam még (bár uez a Lemmingsre és a Boulder Dashra is áll).

Jut is eszembe, lemaradt a listámról:
Archon (inkább az 1)
Lemmings
Worms
Cannon Fodder

rbatty 2010.03.04. 17:40:36

@bad_rock: igazat kell adnom, bár én arra gondoltam, hogy a CT ott van a legjobb játékok között felújítás nélkül is. Nyugodtan lehet ajánlani akár "kezdő" jrpg játékosnak is.

blacklord 2010.03.04. 17:49:12

asszem hogy elkezdtem ezen merengeni, kezd áttörni a gát...
Alien Syndrome
Katakis

ShagBeckur 2010.03.04. 18:34:38

@norbert79: A kettő is megvolt :) Nem tudtam, hogy letölthető, de már jön lefele! Köszi!

rbatty 2010.03.04. 18:37:07

@Stöki: Asszem, eddig három teljes igen nulla nemmel szemben. Abszolút többség.:)
(lehet a Knights of Xentar az első?)

Magon_ 2010.03.04. 18:43:14

@bad_rock: Nah, azért a poszt végére csak előjöttél a farbával. :)

sourcerror 2010.03.04. 19:59:35

@zéka: Nagyon jó, hogy browserben is tudunk futtatni NES emulátort, de ezek attól még ugyanazok a régi játékok. Az újak nem múlták őket felül, ezért nem is avultak el. (Egyébként a Lode runner-nek van egy XBox Live Arcade-es remake-je is, csillivilli grafikával, meg pályaszerkesztővel; de attól még az is csak remake)

Joe Bebop 2010.03.04. 20:46:00

Üdvözletem! Sok mindennel egyet kell, hogy értsek, ugyanakkor megjegyezném, hogy a régi játékok grafikai hiányosságait a képzelettel pótoltuk. Mivel ma már rendesen le lehet vágni, hogyan editálható egy játék, milyen grafikus motorral készült, ezért ismerjük a határait is. Régen minden játék számomra korláttalannak tűnt és emlékszem, hogy tudtam örülni egy-egy meglepetés szobának a giana sistersben, vagy az ultimában. Mitoszokat építettünk a játékok köré, valószínűleg gyakran többnek is láttuk őket, mint amik. És mivel így nem csak a játék szereplői lehetünk, hanem aktívan a teremtői is, nagyobb hatást ért el. Persze ez nem működne már, legfeljebb kikupálódott lámaként ülnék a Fighter Bomber elé és legfeljebb azon csodálkoznék, mennyi minden belefér ennyi kilobyte-ba. A mai gépcsodák mellett én ezt nem látom. Ha egy játék szaggat, akkor az én gépem sz...r, régi, de régen lehetett tudni, mivel kell gazdálkodnia egy programozónak és szerintem zseniális és KREATÍV megoldások születtek.

blacklord 2010.03.04. 21:23:27

Raid over Moscow, Aztec Challenge, Defender of the Crown, 1942, 1943, Paper Boy, Caveman Ugh-lympics, Wizard of Wor, Ducktales, Ghostbusters 1-2, Ghosts'n Goblins, Green Beret, Loco (mekkora király zenéje volt!), Karateka, Krakout, Laser Squad, Maniac Mansion, Montezuma's Revenge, Nebulus, Neuromancer, North & South, Pit Stop 1-2, Quest For Tires, Rick Dangerous, Samurai Warrior, Shinobi, Skate or Die, Space Taxi, Spy vs. Spy, Kikstart 1-2, Stunt Car Racer, Super Pipeline, Vendetta, Zak McKracken...
És még mindig van pár másik, aminek nem jut eszembe a neve és nem találtam meg őket a listán (pl. az egyik kedvencemben egy kommandóssal kellett több pályán 3D-nézetben küldetéseket teljesíteni, az ember beejtőernyőzött, aztán ment erre-arra. Voltak különböző ellenfelek, gépfegyver, lángszóró, rakétavető, tiszt, fel kellett robbantani radart, ágyút, a végén meg a pálya egy adott pontjára jutni. Nagyon jó hangulatú játék volt, és rohadt király grafikája volt hozzá).
Hihetetlen, hogy ENNYI játékkal tudtam annó játszani. Gyerekkoromban sok időm volt...

blacklord 2010.03.04. 21:25:30

Nyilván én is egy ilyen tematikájú alblogra szavazok (1. én vetettem fel, 2. szolgáltattam elég anyagot is úgy 2-3 évre... :-D ).

Joe Bebop 2010.03.04. 21:57:04

@blacklord: szerintem az a Platoon nevű játék.

sudo su (törölt) 2010.03.04. 22:15:32

@azoknakakikszóbahoztákaGTA-t:
Nem tudom, hogy a GTA3 korszakalkotó-e, vagy sem, de hogy rohadt unalmas, az fix. Pont az hiányzott belőle, ami a többi részben megfogott: a humor. Szerintem a 3 messze a leggyengébb része volt a szériának. A 4-el nem játszottam, mert az nem megy a gépemen.

Single player FPS-ek amúgy sosem nyűgöztek le különösebben, kivétel a Duke Nukem 3d, Half-life, és Max Payne.

World of Goo tényleg rohadt jó, nagyon üt zeneileg, és hangulatilag.
Külön örültem neki, hogy van natív linuxos változata, és nem kell wine-al szopnom.

blacklord 2010.03.04. 23:28:50

@Joe Bebop: Nem, időközben megpróbáltam a Ranger szót, és igen: az Airborne Ranger-ről van szó. :-)))

blacklord 2010.03.05. 00:08:09

Ez egy rohadt jó videó C64-játékokról. Még van benne csomó olyan, amiket lista alapján nem találtam meg:

www.youtube.com/watch?v=eY2gK1MPgh8&feature=related

Bruce Lee, M.U.L.E., Microprose Soccer, Leaderboard Golf, California Games, H.E.R.O. - Helicopter Emergency Rescue Operation, Batman - The Caped Crusader, Donald Ducks Playground, Grand Prix Circuit, Kung Fu Master, Barbarian - The Ultimate Warrior (ez volt talán a legjobb 1-1 harcolós játék emlékeim szerint), Way of the Exploding Fist, Decathlon, Law of the West, Forbidden Forest, Commando...

És még eszembe jutott pár közben:
The Train - Escape to Normandy (változatos játékmenet, jó sztori), Spy Hunter (nagyon király zene, vicces akció).

Most azért lehidaltam kicsit, hogy tényleg ENNYI jó játék volt C64-re... Ez nagyon nincs arányban azzal, hogy akár csak PC-n hány igazán jó játékot láttam volna... Szerintem régen azért több jó játék volt, én is azt mondom végeredményben. Ráfordított erőfeszítés arányában mindenképpen.

blacklord 2010.03.05. 00:17:56

És ezen túl is volt még, pl. az a játék, amikor olajcéget kellett vezetni, fúrni kellett szárazföldön és platformon, meg kúttüzet oltani, meg menedzselni. Bakker, durván sok volt... Na, akkor itt most abba is hagyom.

Karvaly 2010.03.05. 00:43:07

@hancu: ha már a kettes pontra hivatkozol, ne feledkezz meg a negyedikről sem. Létező dolog a nosztalgia, de létező az ötlettelenség, kockázatkerülés is - és ez már nem szubjektív tényező. (és az se válasz, hogy ott vannak a flash, meg az indie játékok - anno nagyon sikeresek voltak a szimulátorok, nemcsak repülőgép, hanem mindenféle létezett, tank, tengeralattjáró, csatahajó, sőt, egész flotta is. Ez már akkor is rétegkategória volt, de a lelkes vásárlók miatt megérte fejleszteni. A mai HW-ekre csodákat lehetne készíteni, de a kiadók egyszerűen nem kockáztatnak. Ilyen komplex játékokat nem fog pár lelkes fejlesztő összedobni a szabadidejében, munka mellett)

Nagyon triviális példa a zeneipar, szerinted milyen irányban mozdultak el mondjuk a '80-as évek óta?

asd123321dsa 2010.03.05. 05:22:59

Szem a játékiparból egyetlen dolog hiányzik ma, az alázat, de sajnos mindkét oldalról, bár ez nyilván a mérete miatt érthető is. Régen nem az üzleti siker reményében készültek a játékok, hanem általában a programozói tudás tesztelésére v az underground "számítógépesek" szórakoztatására. És ugye a programok sem úgy voltak mint ma, hogy ha nem tetszik valami letöltök helyette 5 másikat, hanem kézre-kézre jártak a floppyk csak sajnos itthon általában ugyanaz a 20-30 cím, így nagy becsben kelett tartani ha hozzajutott az ember valami ujdonsághoz. Én végig is vittem majdnem mindent ami megvolt, igaz véres verejtékkel, hónapokig, na nem azért mert olyan jó egy cca. 30 perc játékidejű gamevel hetekig tolni (pl Another World), hanem mert minden játék ilyen kurva nehéz volt, így ez akkoriban fel sem tűnt...

A régi játékokról meg annyit, hogy koromból adódóan (22) hozzám a Mission Impossible - Alley Cat- Tapper aranyhármas már csak a 90-es évek elején jutott el, gyönyörű szép CGA grafikával, gondolhatjátok mennyit játszottam vele mikor meg voltak a Prince of Persia meg a Prehistorik2, Death Track stb gamek, pedig aztán a kettő között közel nincs akkora különbség mai szemmel nézve mint a mostani + retronak mondott játékok között.

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.03.05. 09:08:36

Valaki, nemtudom ki említette, hogy a fenti Monkey Island-es képnél azért jobb a pixeles, mert arra arcot is képzelni kell. Így sokkal könyebben azonosulunk a karakterrel.

@sourcerror: ja így már világos, nem egy azonnal játszható verziót kerestél, hanem egy olyat, ami most adnak ki csilivili grafikával.

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.03.05. 09:17:01

@blacklord: egy c64-es játékot kihagytál, ami finoman szólva is korszakalkotó volt.

Street rod. Igen így volt írva. Maga a zene, a hangulat, minden és nekünk ráadásul magyar volt:D:D:D

blacklord 2010.03.05. 09:23:52

@zéka: Igen, arra gondoltam is (volt belőle 2 is, az már túl bonyolult volt nekem :-))) ), de mindent nem sikerült összeszednem ezek szerint. Holy shit, mennyi jó játék volt arra a gépre!!!

blacklord 2010.03.05. 09:26:01

Megtaláltam a másikat is, Oil Imperium volt a neve. Még egyéb?

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.03.05. 09:41:22

@blacklord: turrican az évezred platform játéka volt...

rbatty 2010.03.05. 09:54:00

Defender of the Crown, Iron lord, Supremacy

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.03.05. 09:55:18

@szzsömi: supremacy looooooooool. A youtubeon van valami videó, ahol a gyerek legnehezebb szinten valami 1.30 alatt végigviszi:D

rbatty 2010.03.05. 10:02:59

@zéka: Nem kötelező a speedrun. Lehet azzal szórakozni elég sokat, még most is. Egyébként van PC-s változata is, dosbox alatt megy. :)

blacklord 2010.03.05. 10:08:53

Supremacy is kimaradt, tény és való, a Turricannel soha nem játszottam, az Iron Lord meg nagyon jól néz ki, ahogy a Project Firestart is (ez a kettő nem jutott el hozzám annó).

blacklord 2010.03.05. 10:11:46

@szzsömi: DOTC benne van már a felsorolásban.

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.03.05. 10:18:38

Erre emlékszik még valaki:

www.youtube.com/watch?v=CQ3CeHrPzxk

És erre:

www.youtube.com/watch?v=6BOXR008V2I

(zene fantasztikus):D

@szzsömi: persze, csak jeleztem, hogy vannak ilyen elmebetegek:D:D:D

rbatty 2010.03.05. 10:28:28

@blacklord: oké, átsiklottam felette. Akkor pedig: Midnight Resistance, Creatures 2 -(nagyon jó).

@zéka: oké:)

rbatty 2010.03.05. 10:34:05

Meg a magyar játékipar csodálatos múltja:

A kastély, Rátkai István játékai, Wasted Time, Newcomer, A Gálya, Impossible Mission 2. :)

moli 2010.03.05. 12:02:37

@Bérgyilkos Bohóc: na, jo, de a vita EPP AZON folyik, hogy a peldad csak ugy lenne korrekt, ha a cod grafikajat bepixelesitenenk, ugy tennenk egymas melle a ket jatekot.

mindentol fuggetlenul egyetertek azzal, hogy azert a grafikat fejlesztettek, mert az latszik az ujsagban, reklamban, es nem mondjuk az iranyitast (kiveve n64 analog stick, gba twist adapter, ds touchscreen, wii)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.03.05. 15:51:10

lehet, hogy ezt még senki nem linkelte be?
www2.b3ta.com/heyhey16k/

És igen, kell a retro/nosztalgia rovat.
A magunkfajta vén fószerek ebből élnek, nem a pránából.

(Akkor jöttem rá, hogy öreg vagyok, amikor észrevettem, hogy minden suhancnak azt magyarázom, hogy milyen volt Speccyn meg Amigán játszani. Az egyik kedvenc reakcióm:
"Mármit, úgy érted 48 *mega*bájt, nem?")

Joe Bebop 2010.03.05. 16:18:50

Azt hiszem, itt az ideje, hogy elővegyem a régi Cov-ok egyikét... ma estére az Elite-mellékletes a köteles:)

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.03.06. 18:45:51

@Stöki: "150 komment után azért már megkérdezem: volna igény a blogon egy régijáték-rovatra?"

Abszolút.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.03.06. 18:51:57

A Geekz-en néhány hónapja csináltunk egy "minden idők legjobb játékzenéi" toplistát, ahol igyekeztünk modern, "hallgatható" zenéket összeválogatni. Az olvasók persze rögtön keresték rajtunk a 20 éves midi vagy még régebbi C64-es, prüntyögős kedvenceiket. A Rob Hubbard theme-et álmomból felébresztve is felismerném, de rakja be valaki az mp3 lejátszójába.

Krogshöj 2010.03.06. 19:06:09

Egyetértek a postban leírtakkal. 1997 körül játszottam először számítógépen, és szerettem a kalandjátékokat, de a Monkey Island első részéről például lemaradtam. Amikor néhány éve végig akartam tolni mint régi klasszikust, egyszerűen nem tudott fél óránál tovább lekötni az elavult grafikájával. Viszont most, hogy látom, van remake-je, biztosan kipróbálom majd valamikor.

bldo 2010.03.06. 21:24:37

@Stöki: Volna, egyértelműen!

Mao elvtárs · http://diamondhostess.hu 2010.03.12. 01:40:04

Azt hiszem, az alabbiak mindent bizonyitanak.
Heroes of Might and Magic: a 3 veri a 4-5-ot. A negyet vegigjatszottam, mert tetszett par otlet, de a palyak feletol rettenetesen untam mar. Az otot keptelen voltam vegigjatszani, mar az elso kuldetesek utan sem tudott lekotni.

Mech Commander: az 1-et vagy 10szer vegigjatszottam, a 2-t ketszer. Ma is az elso reszt veszem elo inkabb. Igaz ez a MechWarrior 2-re is, az utodja meg sem kozeliti.

Civilization: a 2. a mai napig hatalmas jatekelmeny, nem tudom megunni.

Might&Magic: a 6 volt a legjatszhatobb, a nyolc majdnem megkozelitette (tul konnyu volt sarkanyhaton repulve), a het es a kilenc semmit nem ernek, pedig a 9 ott van grafikailag. (A korabbiakkal nem jatszottam).

Imperium Galactica: az elso resznek izgalmas tortenete volt. Sokszor lejatszhato. A ketto hideg es szemelytelen, nem tudtam beleelni magam.

X-Wing: bar a grafikaja mar tenyleg idejetmult, azota sem lattam olyan szimulatort, amivel jelenleg szivesebben jatszanek mint azzal.

Persze van kivetel is. A Guild Wars - bar a hattervilag lenyegesen kevesbe kidolgozott - a remek tortenetnek koszonhetoen sokkal intenzivebb jatekelmenyt adott, mint a wow. Sajnos viszont nincs harom eve mar ujabb kiegeszito, igy kenytelen voltam a wowhoz atpartolni. A GW ket es fel even at szorakoztatott, a wowban egy ev alatt tapasztaltam ki mindent (az osszes fajt es osztalyt kiprobalva) es valt teljesen unalmassa, meg a folyamatos frissitesekkel egyutt is.

SnakeHB 2010.05.11. 12:05:52

Azért, mint előttem is szóltak, vannak játékok amiket még mindig érdemes elővenni.
Tény, hogy a rengeteg folytatás/klón nagyon unlamas, és nehéz ráakadni egy-egy gyöngyszemre, de nekem spec a remake-ekkel semmi bajom nincs (már, ha jól sikerülnek), pl. Pirates!, Monkey Island. A rég várt folytatások is kb ilyenek, mint a Sam&Max vagy a Starcraft.
Nagy meglepetésemre olyan játékokat nem vesznek elő mai hájtek verzióra tuningolni, amik szinte sikítanak. A PoP-ra és Fallout 3-ra is rengeteget kellett várni, de már jöhetne X-Wing, Tie Fighter, vagy egy Interstate remake.

zaza42 2010.09.16. 08:56:32

Tudom, hogy későn szólok hozzá, de sebaj.
Szerintem a mobilos játékok egy teljesen új műfajt tud(ná)nak teremteni. Példaként említem a drawrace-t, ami mindig feldobja a kávézókba szakadt társaságot a kora esti, vagy késő hajnali órákon. Teljesen más elvárások vannak egy kocsmaasztalon, mint otthon a monitor/laptop előtt. Ami ott jó, az piciben nem. Ami meg 3player multiplayer-ben fél perc 1 sör mellett, az pedig az otthoni pc-n uncsi és gagyi.
Valamiért ezt mindenki kihagyta, hogy a számítógépes játék sem arról szól már mindenkinek, hogy egyedül (vagy haverral) kuksolunk a sötét szobában, és hetekig tartó élményre vágyunk. Kis félperces menetek, és mindenki kacag + ordibál. Nagyobb a hangzavar + anyázás, mint egy 4player-es lanparty-n anno. :>

Drawrace forever! - sose láttam hasonlót, ami mindenkit egyaránt leköt, és mégse alakít ki kóros függőséget.

Reactor 2012.04.04. 03:37:59

A régebbi játékokban még igenis volt eredetiség és jó ötlet, nem volt agyonhasználva, csontig leszopogatva az összes téma. "Öljük meg a naccikat!" "Öljük meg a marslakókat!" "Öljük meg ezt, öljük meg azt!".

U-NAL-MAS.

A legutóbbi olyan játék az eltelt pár évben, amire azt tudom mondani, hogy eredeti az ötlete, az kéremszépen a Limbo. Bár azért a Heart of Darkness abból is visszaköszön helyenként.

Egyébként nem én vagyok az egyetlen, aki szerint a mai játékok szarok - egész csomó weboldal foglalkozik ugyanezzel a kérdéssel. A Prehistorik 2 még hatvan év múlva is jó játék lesz, a Call of Dutyit pedig akkor sem fogom megkedvelni.

A nosztalgia mint betegség? :D Na ezen tényleg jót röhögtem. És egy ilyen idióta orvosnak nevezi magát? Remélem azóta muszájkabátban ücsörög a gumicellában...

A termódinamika második főtt étele 2022.07.08. 02:03:42

"akkor játssz a pit stoppal, ne a GTA IV-gyel"

játszanék, bmag, ha elindulna...
süti beállítások módosítása